D66 verkondigt in Tubantia onzin over inzet boa's

De volgende punten op het gebied van BOA’s werden in Tubantia van 29 april door Jaimi van Essen aangehaald en zijn allemaal onjuist. De onderstreepte tekst stond in Tubantia en de andere tekst is onze input.

Wethouder Wildschut heeft van de gemeente al groen licht gekregen van de raad om incidenteel BOA’s in te huren.

Onjuist, er is nooit door de raad een besluit genomen om toestemming te geven aan Wildschut om BOA’s in te huren. Dit heb ik ook nog bij de griffie nagevraagd en daar werd ook bevestigd dat zo’n besluit nooit is genomen. Overigens valt handhaving onder Sijbom en niet onder Wildschut.

De VVD wilde zo ver gaan dat Losser één of twee BOA’s in dienst zou nemen.

Onjuist. Wij hebben als VVD alleen gevraagd om beperkte inzet. Dat blijkt ook uit de motie indertijd.

De gemeente had laten uitrekenen dat het structureel inhuren van een BOA voor één dagdeel jaarlijks tussen de  40.000 en 50.000 euro kost.

Dat staat er helemaal niet in. Er staat dat de inzet van 800 uren per jaar (bijna halve fte) tussen de 40 en 50 duizend euro kost. (wat overigens onjuist is want het kost 26.000)

Er moet een werkplek komen.

Een BOA heeft geen werkplek nodig want hij zit (bijna) nooit op kantoor. En als hij als ergens even zou moeten zitten dan kan dat prima vanwege de flexibele werkplekken straks.

Er staat dat voor dat geld ook een extra wijkagent ingezet kan worden.

Dat is grote onzin. Over de inzet van de wijkagenten gaat de gemeente helemaal niet. Dat is juist het probleem. De overheid bezuinigd op de wijkagenten en men is ook nog meer dan de helft van de tijd met andere zaken bezig voor het korps. Dat is juist mede een reden waarom wij vinden dat er beperkte BOA inzet nodig is.

Het inzetten van BOA’s maakt een gemeente niet veiliger.

Gedrag wordt wel degelijk beïnvloed door  de “pakkans” en het aangesproken worden op het gedrag.