Nog niet eens aanbesteed maar al wel meer dan zes ton uitgegeven aan Kulturhus

Een maand geleden hebben wij als VVD schriftelijke vragen gesteld over de kosten die nu al zijn gemaakt i.v.m. de voorbereidingen voor het Kulturhus in Losser. Wij hadden als VVD al eerder de indruk dat de kosten van de voorbereidingen voor het Kulturhus al flink waren opgelopen. Dat blijkt helaas ook inderdaad het geval. Het hele aanbestedingstraject voor de aannemers moet nog beginnen dus er is nog niets concreets gebeurd. De teller voor de uitgaven staat op dit moment op € 638.000,- vanaf 2014 tot april 2016. Hierin zijn sommige ambtelijke kosten nog niet eens verwerkt.

Er is € 426.000,- uitgegeven aan externe adviesbureaus e.d.. en de kosten van de ambtelijke inzet was € 212.000,-  Het afgelopen jaar is alleen al aan de ingehuurde projectleider € 176.000,- uitbetaald.

Dit alles blijkt uit het door ons opgevraagd overzicht van de gemeente Losser

Wij hebben van het begin af aan gewaarschuwd voor een aantal zaken. Enerzijds vinden wij het een slechte zaak dat de bevolking nooit betrokken is geweest bij de ontwikkelingen van het Kulturhus, anderzijds hebben wij steeds gezegd dat de aangeleverde prognoses te veel op aannames berusten en soms onjuist zijn.

Wij zullen ons als VVD verder intern beraden welke acties wij zullen ondernemen om te voorkomen dat deze kosten verder uit de hand zullen lopen.