Verkeersbewegingen vrachtwagens Oelemars veroorzaken onveilige situaties

De VVD is door buurtbewoners , fietsers en ouders van schoolgaande jeugd opmerkzaam gemaakt over een aantal verkeersgevaarlijke situaties. Deze situaties zijn het gevolg van de toegenomen verkeersbewegingen van vrachtwagens voor de exploitatie van zandafgraving Oelemars.

Buurtbewoners aan de Scholtinkstraat en de Ravenhorsterweg maakten ons opmerkzaam van het feit dat de bestuurder van de zandauto’s, die vanuit Noordoost Twente komen, deze straten gebruiken s' morgens als sluiproute. Zij halen dan hun eerste vracht zand op en gaan dan in de route rijden.

Afgelopen twee heb ik en de heer Hanterink, commissielid van de VVD, op verschillende tijdstippen en momenten gedurende uren tellingen gehouden van de aan- en afvoerbewegingen van de vrachtauto’s. Per dag mogen dat er 80 zijn, dus 40 heen en 40 terug. Daarnaast mogen er 13 keer per jaar 140 bewegingen zijn.

Wij zijn ons dus werkelijk door geschrokken over het aantal bewegingen. Wij komen op dit moment op tussen de 150 en 250 bewegingen per dag. Dus dag in dag uit. Vele malen meer, dat volgens de overeenkomst mag.

In de route, die vastgesteld is zitten twee gevaarlijke punten te weten de rotonde Gronausestraat en de kruising Hoofdstraat met de Kolkersweg, waar een fietspad de kruising door snijdt. Deze wegen worden veel door schoolgaande jeugd gebruikt.

Op de foto’s kunt u ook zien, dat de het formaat vrachtauto’s ook erg vergroot is. Ik heb aan een technische collega gevraagd of de brug bestand is tegen dit soort vrachtauto’s. Voor de brug op de Kolkersweg geldt een maximale asdruk van 8 ton. Onbeladen geen probleem, maar beladen wel een probleem, omdat de meeste zandauto’s tussen de 25 en 30 ton wegen beladen. Nu er een veel groter aantal vrachtauto’s de brug passeert is het onontkoombaar, dat er schade ontstaat. Wij zouden ook graag zien, dat er een soort 0 meting wordt gedaan.