Burgemeester Sijbom mist daadkracht bij vrijgeven openingstijden horeca

Nog steeds is deze besluiteloze burgemeester er niet in geslaagd te komen tot afspraken tussen Centrumbewoners en Horecabedrijven over een aantal zaken. Deze burgemeester wil blijkbaar niet zelf hierin sturend zijn en zijn verantwoordelijkheid nemen. Uit de beantwoording op onze eerdere motie om de sluitingstijden vrij te geven bleek al dat burgemeester Sijbom weinig oog heeft voor de belangen van de Lossernaren die gezellig een avondje uit willen.

Besluiteloze burgemeester

Nog steeds is deze besluiteloze burgemeester er niet in geslaagd te komen tot afspraken tussen centrumbewoners en Horecabedrijven over een aantal zaken. Deze burgemeester wil blijkbaar niet zelf hierin sturend zijn en zijn verantwoordelijkheid nemen. Wij vinden dat de gemeente moet overgaan tot een proef van een jaar met vrije sluitingstijden. Maar helaas hebben wij een burgemeester die er niet van houdt besluiten te moeten nemen waar hij niet iedereen tevreden kan stellen. Dan worden er dus gewoon geen besluiten genomen. Wij vinden de houding van deze burgemeester schadelijk voor Losser. Hoewel hij altijd bezig is om overal zijn gezicht te laten zien op een leuke manier (is niets mis mee) heeft hij er blijkbaar moeite mee tot besluiten te komen als het lastig wordt.

De burgemeester heeft zich helemaal niet verdiept in de positieve gevolgen die het vrijgeven van de Horecatijden bij andere gemeenten heeft gehad. Dan had hij kunnen weten dat de overlast minder zal worden en Losser er gezelliger van wordt.

Wij hadden graag gezien dat het college zich hierin meer verdiept zou hebben.

Geen oog voor belangen Horeca en Lossernaren

Uit de beantwoording op onze eerdere motie om de sluitingstijden vrij te geven bleek toen al dat burgemeester Sijbom weinig oog heeft voor de belangen van de Horeca en dus ook voor al die Lossernaren die gezellig een avondje uit willen en het niet prettig vinden om voor twee uur naar buiten te worden gestuurd. Om nog maar niet te spreken over al die mensen die met dit gegeven al bij voorbaat naar Enschede of Oldenzaal gaan terwijl ze anders in Losser zouden zijn gebleven. En ouders die graag zien dat hun kinderen in Losser uitgaan. Dit alles is dus schadelijk voor Losser. Voor de Horecaondernemers, voor de Lossernaren die graag uit willen gaan maar ook voor de centrumbewoners want de overlast is nu groter dan wanneer men meer gespreid kan vertrekken.

Klagers zullen we altijd blijven houden

Er zullen altijd mensen zijn die blijven klagen. Er zijn zelfs enkele centrumbewoners die aangeven dat er nu minder overlast is dan eerder toen men langer open was. Uit het feit dat verreweg de meerderheid dat niet zo ervaart en het ook volstrekt onlogisch is kun je opmaken dat zij ook straks hoe dan ook zullen blijven klagen. Naar onze mening laat dit college te veel het hoofd hangen naar deze kleine groep. En ook zij zijn er ook helemaal niet bij gebaat. Geleidelijk vertrekken betekent minder overlast.

Wij namen de proef op de som

Om het zelf te ervaren hebben wij de laatste twee vrijdagavonden rond twee uur in het centrum rondgekeken.

Afgelopen vrijdag hebben wij daar na twee uur buiten gestaan voor Smit. Vlak na twee uur staan daar bijna honderdvijftig jongeren buiten. Tegen kwart over twee staan er ruim honderd jongeren buiten. Om twintig voor drie staan er nog ruim vijftig. En waarom staan die daar? Omdat ze allemaal tegelijk naar buiten moeten en buiten proberen de gezelligheid nog maar even voort te zetten. Praten, lachen, en inderdaad, dat geluid schalmt behoorlijk hard door de straten in het centrum heen. Maar iedereen met een gezond boerenverstand kan toch bedenken dat dit juist veroorzaakt wordt omdat iedereen relatief vroeg tegelijk naar buiten moet. Dat er daarom zoveel mensen tegelijk op straat staan. Dat er daarom zoveel lawaai is. Dat is toch niet zo moeilijk te bedenken. Overigens beperkt het zich wel tot Smit, daar komt vooral veel jeugd. Ook de deur die vaak opengaat zorgt voor een golf van muziek door de straat. Voor ’t Wiefke en ’t Raedhuys is het vrij rustig. Dat maakt het ook nogal wrang voor deze twee Horecabedrijven want daar blijven mensen niet of nauwelijks hangen en ontstaan dus ook geen problemen maar ze worden wel meegezogen in de beeldvorming. Ook het feit dat wij zagen dat het in andere Horecagelegenheden buiten het centrum tegen drieën nog gewoon druk was geeft aan dat er dus sprake is van willekeur qua handhaving.

Sluitingstijden niet een beetje opschuiven maar vrij

Wij hebben in onze eerdere motie gevraagd om het vrijgeven van de sluitingstijden. Want dan is het maximale positieve effect te verwachten. Dus niet om het een uurtje op te schuiven. Nu staat in de laatste raadsinfo van het college bijv. als voorstel; twee uur muziek zachter, halfdrie de tap dicht en de lampen aan en drie uur alles leeg. Het lijkt ons duidelijk dat zoiets qua overlast weinig opschiet want dan staan er nog steeds grote groepen tegelijk buiten.

Dus het moet helemaal vrij of echt naar een veel later tijdstip. In het conceptconvenant staat om 03.00 uur niemand meer binnen en uiterlijk om 04.00 dicht. Dan schiet het wel op maar liever zien we dat het helemaal wordt vrijgegeven.

Structurele inzet Boa’s onzinnig

Het lijkt erop dat het college erop stuurt dat een proef alleen in kan gaan als er Boa’s komen. Dat is echt de wereld op z’n kop. Ook hier blijkt weer uit dat het college zich totaal niet heeft geïnformeerd over de effecten die zoiets heeft gehad bij andere gemeenten. Als mensen niet tegelijk naar buiten moeten en niet tegelijk op straat staan zijn er minder problemen te verwachten. Dus waarom er dan Boa’s zouden moeten zijn is ons een raadsel.

Wij hebben als VVD altijd wel geroepen dat wij vinden dat Losser in staat moet zijn om beperkt Boa’s in te zetten, bijv. bij structurele klachten over hondenpoep, een keertje kijken naar de veiligheid bij basisscholen tijdens haal- en brengtijden en bij evenementen zoals carnaval of Brueghel. Nu kan Losser dat helemaal niet en dat vinden we niet verstandig. Maar om ze structureel op bijv. vrijdagavond door Losser te laten lopen vinden wij onzinnig.

Daarnaast wordt in het conceptconvenant nog gesproken over de eventuele verplichting dat elk Horecabedrijf dat na 02.00 uur open wil zijn vanaf 24.00 uur een portier bij de deur moet hebben staan. Bij Smit zouden wij ons dat kunnen voorstellen, maar om dat bij alle Horecabedrijven in de hele gemeente te verplichten vinden wij volstrekt overbodig.

Kortom; nu eindelijk eens overgaan tot het vrijgeven van de sluitingstijden Horeca. Het ontbreken van daadkracht bij deze burgemeester zijn wij inmiddels meer dan zat.