VVD presenteert plan met Noabershoes in Martinuskerk

De VVD is altijd tegen een kulturhus in het gemeentehuis geweest. Een plan met grote financiële risico's, geen zaal voor de muziekschool en een plan waarbij geen rekening gehouden is met de rest van het centrum. Als alternatief komt de VVD met wat wel voorziet in een muziekzaal en een oplossing voor de leegstand van de Martinuskerk heeft. Tevens biedt het plan mogelijkheden tot schuiven in het centrum zodat er een horecaplein te realiseren is.

Geen kulturhus in het gemeentehuis, maar een noabershoes in de Martinuskerk. En een centrumfunctie voor het gemeentehuis. Waarom niet? Het is wat de VVD betreft een prima alternatief. Goedkoper, toekomstbestendig en rekening houdend met leegstand van andere gebouwen in Losser. Dit plan is op verzoek van de VVD uitgewerkt door een gerenommeerde architect (Morsink architecten, Ootmarsum) en er is tevens een kostenbegroting gemaakt. Conclusie: een gedeeltelijk kulturhus in de Martinuskerk is een prima haalbare oplossing en het kan de gemeente minstens één miljoen euro besparen.

Buiten de muren
Sinds het gemeenteraadsbesluit in 2014 is niet buiten de muren van het gemeentehuis gekeken naar een geschikte locatie voor een Lossers kulturhus. Bovendien is een kulturhus van en voor inwoners en hun wensen en ideeën zijn tot dusver niet eens gehoord. Wel zijn er door dure adviseurs vele plannen gemaakt en even hard weer verworpen omdat ze telkens niet haalbaar bleken. Sterker nog, voor de muziekschool blijkt in het gemeentehuis nu geen plaats meer te zijn waardoor de totale kosten wel eens de 3 miljoen zouden kunnen overstijgen. Inmiddels heeft de term kulturhus in Losser daardoor een negatieve lading gekregen. Genoeg redenen dus om alternatieven voor een kulturhus buiten de muren van het gemeentehuis te onderzoeken. "Een noabershoes in de Martinuskerk is slechts een mogelijkheid. En die hebben we verder laten onderzoeken", zegt fractievoorzitter Harry Heegen van de VVD. "Maar we staan ook open voor andere scenario's en suggesties vanuit de bevolking. Het gaat ons er om dat Losser zich niet langer blind staart op het gemeentehuis als enige locatie. En het hoeft de gemeenschap ook geen 3 miljoen euro te kosten."

Noabershoes in kerk
De kerkzaal leent zich uitstekend voor voorstellingen en zelfs als je die verkleint, blijft er genoeg ruimte over om leslokalen voor de muziekschool te realiseren. Er is een balkon bedacht voor toeschouwers en een aanbouw voor bijvoorbeeld Stichting Cluster, Centrum voor Jeugd en Gezin en de bibliotheek.  Het kerkgebouw zelf zou voor een laag of symbolisch bedrag aangekocht kunnen worden. En een bibliotheek heeft door digitalisering geen 500 vierkante meter nodig in de toekomst, zoals ook blijkt in Ootmarsum (140 m2) en Tubbergen.  "Als je dat allemaal doorrekent kost zo'n verbouwing inclusief geluidswerende en energiebesparende maatregelen maar 1 miljoen euro, zo heeft de architect berekend. En dat noemen wij dan liever een noabershoes, omdat dat volgens ons prima de lading dekt en minder beladen klinkt".

Besparing gemeente
Behalve dat de kerk dus wel onderdak aan de muziekschool kan bieden (waardoor minstens één miljoen euro bespaard kan worden), hoeft het gemeentehuis ook lang niet zo ingrijpend verbouwd te worden. De VVV en bijvoorbeeld de politie horen immers thuis in het centrum van de leefgemeenschap en kunnen daar prima onderdak vinden. Zelfs als je de kosten voor 'het nieuwe werken' van de ambtenaren meerekent, zijn er nog voldoende inkomsten uit de verhuur van lege vierkante meters te verwachten. Denk bijv. aan appartementen voor jongeren of ouderen. Daarmee zou het hele plaatje (van een noabershoes in de kerk en het gemeentehuis met een centrumfunctie) in totaal 1,0 tot misschien zelfs wel 1,5 miljoen euro minder hoeven te kosten dan waar men tot nu toe vanuit is gegaan in de 'oude' plannen.