Uit die stortvloed aan informatie blijkt ook gelijk de ingewikkeldheid van het plan. We realiseren ons heel goed dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken en dat er principiële keuzes gemaakt moeten worden.
Wij hebben bij de commissie ruimte van 26 april de volgende vragen over het centrum-plan gesteld:
Er zullen minder parkeerplekken worden gerealiseerd. Dat zou kunnen betekenen dat meer mensen de fiets pakken om boodschappen te gaan doen dan nu het geval is. De gemeente zou dat zelfs kunnen stimuleren. Gaat dat gebeuren?
Is er in het plan gedacht aan het realiseren van één of twee overdekte fietsenstallingen zo mogelijk met een oplaadpunt voor de e-bike? Is er ook gedacht aan één of meerdere oplaadpunten voor een elektrische auto?
Wordt de rijrichting in de Kerkstraat (tussen de Raadhuisstraat en Brinkstraat) nu wel of niet omgedraaid zodat er een rondje om de Gaffel kan worden gemaakt? In het kaartje –autoluw met incidenteel parkeren- in bijlage 8b is dat inderdaad omgedraaid. Helemaal helder is dat echter niet want op andere kaartjes is daar geen sprake van.
In de Brinkstraat (tussen Grand café Smit en de Bernard Leurinkstraat) is er nog steeds sprake van eenrichtingsverkeer. Waarom is daarvoor gekozen en is er niet gekozen voor tweerichtingsverkeer in dat gedeelte van de Brinkstraat? Wij zouden tweerichtingsverkeer op die plek veel logischer vinden. Graag een reactie van de wethouder.
In het voorstel is gekozen voor de situatie “autoluw met incidenteel parkeren”. Wat gaat er nu gebeuren met mensen die werken in het centrum van Losser en die tóch hun auto de gehele dag, dan wel een gedeelte van de dag in het centrum parkeren en niet bij bijvoorbeeld de Fakkel? Wij zijn heel benieuwd hoe de gemeente dat gaat oplossen?