Het voorstel dat door het college is voorgelegd aan de raad was voor ons te auto-onvriendelijk. Volgens het raadsvoorstel is het uitgangspunt om toe te groeien naar een autoluw centrum zonder parkeren. Dus even kort (al is het maar een minuut) een boodschap doen en de auto voor de deur parkeren is er straks niet meer bij volgens dit voorstel.
Wij willen ook een mooier centrum en het is goed dat daar plannen voor worden gemaakt, maar naar onze mening moet de uitkomst zijn dat het centrum toegankelijk blijft voor auto’s. Losser is nu eenmaal toch vooral een boodschappendorp en met dat uitgangspunt moet het centrum worden aangepakt. De huidige plannen zijn er op gericht om auto’s te weren en dat vinden wij fout.
Zie hieronder de inhoud van het aangenomen raadsbesluit.
Voor ons is het grootste probleem het derde punt bij 2a. Dat wilden wij helemaal schrappen. Maar uiteindelijk is daar op voordracht van met name Burgerforum alleen nog het woordje “eventueel” aan toegevoegd en zo is het aangenomen. Wij hebben als enige partij tegen gestemd want het gaat ons te ver. De automobilist die een boodschap in Losser wil doen moet zich welkom voelen en dat is met deze plannen straks niet meer zo.
Raadsvoorstel aangenomen op 10 mei 2016 door alle partijen, alleen de VVD stemde tegen:
BESLUIT:
1. De “Ambitie centrum Losser” vaststellen als kader stellend document voor de verdere uitwerking van het “Parapluplan centrum Losser”.2. De “Ruimtelijke visie centrum Losser 2003” binnen de kaders van de “Ambitie centrum Losser” actualiseren en door ons college verder laten uitwerken op basis van het recente planproces en hierbij de volgende uitgangspunten hanteren:
a. Het onderdeel “verkeer en parkeren” baseren op het verkeerskundig groeimodel: “Groei naar meer verblijfsruimte”, waarbij:
- uitvoering wordt gegeven aan het plan voor het herverdelen van parkeren,
- het doorgaand verkeer wordt ontmoedigd,
- bij herinrichtingen de situatie “autoluw met incidenteel parkeren”wordt gecreëerd, welke eventueel op termijn doorgroeit naar “autoluw zonder parkeren”.
b. Het noordelijk deel van de Gronausestraat opnemen binnen de ruimtelijke visie
En daarbij te kiezen voor de uitgangspunten zoals verwerkt in scenario 5.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad op 10 mei 2016;
griffier, voorzitter,