Janice Meerenburgh

Woont in Losser. Raadslid. Programmamanager Overheid, lid ouderraad Twents Carmel College Losser

Ik ben Losserse.

Net als ieder kind vertoefde ik heel wat uurtjes op mijn basisschool, ‘de Imenhof’. Later fietste ik door weer en wind naar ‘het Carmellyceum’ in Oldenzaal. Ik deed mijn vervolgopleidingen aan de Saxion Hogeschool in Enschede en aan de Universiteit Twente (beiden Bestuurskunde). In mijn vrije tijd kon je mij vinden bij mijn sportclubs: Turnen in de ‘Vlasakkers’ bij Vlug en Lenig, balletles in ‘Ons Gebouw’, zwemmen bij Zwemclub Losser in Brilmansdennen. En paardrijden bij manege Brilman.  Ook de bieb had voor mij geen geheimen.

Veel is intussen veranderd. Maar mijn hart en waardering voor Losser niet.

Een gewone, nuchtere Losserse. Met ‘hart’ voor Losser als belangrijkste drijfveer.  Dat ben ik.

Ik wil helpen.

Losser beter en mooier te maken. Want, Losser is mooi! En moet mooi blijven.

Als moeder (42) van 2 dochters (10 en 13) en lid van de ouderraad van het Twents Carmelcollege, hebben jeugd en gezin mijn warme aandacht.

Want, in een gezonde gemeente hebben we het samen, opa’s, oma’s, ouders en kinderen, goed. Fijn kùnnen wonen (ook als je starter bent). Gezellig boodschappen doen (met gratis parkeren). Naar het zwembad, naar de muziekles of sporten. Lekker de natuur in. Of spelen op de vele speelplekken. Ruime keuze hebben in basisscholen en zelfs middelbaar onderwijs genieten: het is een groot goed dit allemaal heel dicht bij huis te hebben. Daar moeten we in blijven investeren. Zodat we niet voor alles moeten uitwijken naar plaatsen om ons heen. Slimme investeringen, zoals we die nu al doen in de centra van onze kerkdorpen, in speelvoorzieningen, en in een grote culturele zaal in Losser, draagt bij aan een steeds mooier en beter Losser en haar kerkdorpen.

Ik doe (weer) mee.

… omdat (net als alle anderen) starters en jonge gezinnen in Losser een fijn huis en thuis moeten hebben. Bouwen van betaalbare woningen voor dèze doelgroep, op alle plekken in onze gemeente is nu topprioriteit!

…. Omdat iedereen, jong en oud, in onze gemeente graag woont in een mooie omgeving. Overlast, zwerfafval en verloedering hoort daar niet in thuis. Aanpakken dus!

… Omdat iedereen dezelfde kansen moet hebben om zich te ontwikkelen. Om mee te doen. Het moet niet uitmaken waar je wieg staat, of je jong of oud bent of minder valide. Goed onderwijs, toegankelijke (jeugd-)zorg als dat even nodig is, levendige jongeren- en ouderenactiviteiten. Daar blijven we scherp aandacht voor hebben.

… Omdat we moeten verduurzamen. Maar dan wel realistisch graag! Laten we nieuwe initiatieven (groen gas) tijd geven zich te ontwikkelen. Laten we fors inzetten op besparen. En het neerzetten van veel hoge windmolens en grootschalige zonneparken NIET als ‘tovermiddel’ zien. Niet verplicht van het (aard)gas af. Wees realistisch in wat kan. Tegen welke kosten. En binnen welke tijd.

… Omdat we naast de grote opgaven, ons ook ‘gewoon’ moeten richten op het oplossen van dagelijkse ergernissen van inwoners van onze gemeente. (drugs-)Overlast, verkeersonoverzichtelijke situaties, en gemeentelijke dienstverlening aan inwoners die (onbedoeld) niet altijd even goed verloopt. Mooier maken, is eveneens oog hebben voor het ‘kleinere’ ongemak in en rond ons thuis.

… Omdat we heel veel dingen die goed gaan en goed zijn, heel graag willen behouden. Een zwembad, eigen afvalbrengpunt (dat we wel moeten verbeteren), cultuurvoorzieningen, goede binnen- en buitensportlocaties, een goed ondernemersklimaat, effectieve armoedebestrijding, prachtig platteland, het positieve huishoudboekje van onze gemeente; voorbeelden van dingen waar we zuinig op moeten zijn!

Ik zet mij in.

Voor iedereen die Losser, net als ik, een warm hart toedraagt.

Losser is al goed.

Losser maken we nog beter.

Als VVD’er ga ik vol vertrouwen door.