VVD Losser wil snel vrije sluitingstijden Horeca

De VVD vindt het belangrijk dat de sluitingstijden voor de Horeca in Losser worden vrijgegeven. Dit blijkt in andere gemeenten voor velen alleen maar voordelen te bieden. Het uitgaansleven wordt aantrekkelijker, er is minder overlast want er staan geen grote groepen tegelijk op straat en de Horeca vaart er wel bij. En het in stand houden van de Horeca is van groot belang voor de toeristische waarde van Losser.

VVD Losser wil snel vrije sluitingstijden Horeca

De VVD Losser heeft op dinsdag 11 oktober een motie ingediend dat tot doel heeft om de openingstijden voor de Horeca in Losser vrij te geven na onderzoek. Deze motie werd door de andere partijen ondersteund en werd unaniem aangenomen. Onderaan treft u in de bijlage deze unaniem aangenomen motie aan.

Wij hadden als VVD graag gezien dat deze vrije openingstijden meteen in zouden zijn gegaan, te beginnen met een proef van een jaar en dit na een jaar te evalueren. Maar wij zijn ook wel zo realistisch om in te zien dat wij met een motie om meteen de openingstijden vrij te geven de andere partijen niet mee zouden krijgen in deze motie (alhoewel D66 ook erg enthousiast is over vrije sluitingstijden). Vandaar dat wij in de motie hebben staan dat de burgemeester onderzoek moet doen naar de mogelijkheden om de openingstijden vrij te geven en aangezien deze motie raadsbreed is aangenomen zal de burgemeester dit dus moeten uitvoeren.

Vrije openingstijden? Dat moet binnen enkele weken te regelen zijn met het benodigde draagvlak.

Dat onderzoek kan wat ons betreft snel, dat hoeft echt geen maanden te duren. Hopelijk kan binnen enkele weken de proef voor een jaar ingaan. Dit zal vooral afhangen van de inzet en de motivatie van de burgemeester.

Sijbom moet haast maken en draagvlak creëren.

Wij mogen hopen dat burgemeester Sijbom dit ook inderdaad op deze wijze snel uitvoert. En dat betekent dus draagvlak creëren hiervoor. Bijv. om uit te leggen dat in merendeel van de andere gemeenten het tot minder overlast heeft geleid. Vaak staat de politie er vooraf ook kritisch tegenover omdat eventuele problemen zich nu concentreren binnen een bepaald tijdvak en zij hun inzet daarop kunnen afstemmen en bij vrije sluitingstijden niet. Maar in de praktijk blijkt dit nauwelijks een probleem te zijn, er zijn immers minder opstootjes en er is minder geluidsoverlast.

En laten we eerlijk zijn; het is toch absurd als ergens bijv. zes volwassenen gezellig aan de bar zitten zij voor 02.00 uur naar buiten moeten worden gestuurd. Het werkt alleen maar irritatie in de hand.

Als de proef éénmaal loopt is het van belang om alles nauwlettend te volgen en goede afspraken te maken met de Horeca.

De Horeca in Losser wil graag meewerken aan goede afspraken en heeft er het allergrootste belang bij dat het slaagt. Juist zij zullen dit tot een succes willen maken.

Er is haast bij. De wijze waarop de gemeente nu met onze Horeca omgaat kost de Horecaondernemers veel geld. De gemeente belemmert de Horeca om goed te kunnen ondernemen. Het is dus wachten tot de eerste omvalt. Hopelijk is de burgemeester doordrongen van dit belang.

Het hebben van goede Horecavoorzieningen zijn juist belangrijke pijlers voor de kwaliteit van het toerisme, dat zou deze burgemeester toch moeten begrijpen.

Goede afspraken maken, ook met de centrumbewoners

Het is natuurlijk belangrijk dat de centrumbewoners serieus worden genomen en de overlast zoveel mogelijk wordt beperkt. Daar zullen de centrumbewoners en de Horeca samen aan moeten werken. Alhoewel het natuurlijk nooit zo zal zijn dat overlast helemaal te voorkomen is. Of er nou vrije sluitingstijden zijn of niet. Dat is nu eenmaal het gevolg van het wonen in het centrum, het heeft voordelen maar ook enkele nadelen. Als je nauwelijks geluiden van buitenaf wilt horen moet je in een rustige buitenwijk gaan wonen.

Onze burgemeester lijkt er weinig zin in te hebben.

Het lijkt erop dat burgemeester Sijbom er weinig zin in heeft om het beleid te veranderen. Achter de volgende link staat het audioverslag van de raadsvergadering. Het bespreken van de vrije sluitingstijden begint op 3.45.00 en duurt ruim 23 minuten.

Wij hebben als gemeenteraad dus unaniem gevraagd de mogelijkheden te onderzoeken om te komen tot vrije sluitingstijden. Uit de beantwoording tijdens het indienen van de motie bleek ons dat hij er weinig zin in heeft.  Hij haalde er allerlei zaken bij die naar onze mening niet relevant zijn. Zaken over handhaving en het uitleggen van de huidige afspraken. Hij blijft binnen de huidige kaders denken en heeft er duidelijk moeite mee “out of the box” te denken. Wij twijfelen eraan of hij wel de insteek kiest die door de gemeenteraad is gevraagd. Wij denken dat hij probeert de scherpe kantjes er een beetje af te halen maar niets wezenlijks wil veranderen. Als hij bij voorbaat al niet serieus probeert draagvlak te creëren voor vrije sluitingstijden dan is de uitkomst van het onderzoek gemakkelijk te raden. Met als gevolg dat de Horeca in Losser zware tijden tegemoet gaat en daardoor het uitgaansleven in Losser wordt aangetast. Gemiste kans.

Is Sijbom bezig van Losser een slaapdorp te maken?

Horecaondernemers maar ook vele anderen hebben het idee dat de burgemeester er niets van begrijpt. Hij luistert eenzijdig naar enkele centrumbewoners zonder oog te hebben voor de noodzaak om de Horeca in Losser in stand te houden. Men begrijpt niet dat een burgemeester die roept dat de toeristische waarde van Losser zo belangrijk is totaal anders handelt. Enkele geluiden die wij horen zijn bijvoorbeeld: “deze burgemeester denkt dat hij kan volstaan met door het dorp fietsen met enkele inwoners, maar voor het aantrekkelijk maken van Losser komt toch meer kijken”, of “met deze burgemeester is Losser bezig steeds meer een slaapdorp te worden”. Dit soort geluiden komen niet alleen van Horecaondernemers maar is veel in Losser te horen.

Wij hopen dat de brede kritiek op Sijbom snel overgaat in bewondering voor de wijze waarop hij draakvlak heeft gecreëerd voor vrije openingstijden en het uitgaansleven in Losser daardoor aantrekkelijker heeft gemaakt. En dat op een wijze waarop je kunt spreken van win-win.

Maar helaas is het nog lang niet zover.

Harry Heegen

Fractievoorzitter VVD Losser