Harry Heegen in begrotingsdebat: dit college is laks.

Fractievoorzitter Harry Heegen noemt het college van Losser laks. Het niet goed opvolgende van moties, het niet terugkoppelen van toezeggingen, het te laat versturen van raadsinfo en het niet tijdig nakomen van afspraken zijn allemaal zaken die de VVD onacceptabel vindt.

Wij vinden dat dit college veel te laks is in het afhandelen van allerlei zaken die in de raad zijn toegezegd. Denk bijv. een tijdje geleden aan de uitvoeringsnotitie voor het inkoopbeleid. Dat werd toegezegd maar is nooit gekomen.

En dit gaat niet alleen om zaken die de VVD heeft ingebracht. Denk aan de aangenomen motie over de blijverslening. Een zeer goed plan van D66 om ouderen langer thuis te laten wonen. Na een half jaar vroeg dhr. van Essen er maar weer eens naar. Maar wij hebben niet de indruk dat dit door het college voortvarend is opgepakt, integendeel.

Op 5 april werd door ons de motie ingediend voor gratis wifi in onze gemeente.

De burgemeester zou dat o.a. met de ondernemers gaan bespreken in alle dorpen en met het CML. Dat is nu 8 maanden geleden, wij hebben niets meer gehoord.

Ook werd er zes weken geleden door de burgemeester een overzicht toegezegd met de aanrijtijden van de brandweer. Dit naar aanleiding van vragen van ons dat de brandweer van Losser door personeelsgebrek niet altijd kan uitrukken. Dat overzicht is er nog niet. Waarom duren die zaken zo lang?

Ook vinden wij het vaak storend dat deze raad of commissie vaak raadsinfo krijgt vlak voor een vergadering. Dan is het vaak niet mogelijk om zoiets goed voor te bereiden. Helemaal irritant wordt het als dan blijkt dat bepaalde informatie al een tijdje binnen is maar veel te laat wordt doorgestuurd. Gisteren was het weer raak. Een intern stuk over de huisvestingsverordening dat is gedateerd op 26 oktober werd gisteren, dus op 7 november pas doorgestuurd naar de griffie en dus naar de raad. En onlangs hadden wij nog de Primoscijfers die een paar uur voor een vergadering werden verstuurd terwijl dit al twee weken bij de gemeente binnen was. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

En laat het college niet aankomen met het verhaal dat het eerst in het college moet worden besproken en dan wordt gekeken welke informatie er naar de raad kan worden gestuurd. De stukken moeten er gewoon op tijd zijn, daar moet het college voor zorgen. Wij moeten als raad goed ons werk kunnen doen en daar hoort een goede voorbereiding bij.

Tenslotte wil ik graag in dit verband ook de motie aanhalen die raadsbreed is aangenomen aangaande vrije sluitingstijden Horeca zonder er inhoudelijk op in te gaan want dat volgt later. Het verzoek van deze raad is dat er moet worden nagegaan of er kan worden overgegaan tot het invoeren van vrije sluitingstijden voor de Horeca. Er werd gevraagd de haalbaarheid en het draagvlak hiervan te onderzoeken. Maar wat schets onze verbazing toen wij de brieven met vragenlijst lazen die naar de Horecaondernemers en centrumbewoners is gestuurd. De burgemeester volgt de motie helemaal niet op. Er wordt helemaal niet gesproken over vrije sluitingstijden. Hoe kun je er nou op basis van deze vragenlijsten erachter komen of er draagvlak is voor vrije sluitingstijden als er niet eens over gesproken wordt in deze vragenlijsten. Ook hier lijkt het er weer op dat wij als raad blijkbaar niet serieus worden genomen en de burgemeester gewoon zijn mening opdringt.

Al deze zaken, het niet goed opvolgende van moties, het niet terugkoppelen van toezeggingen, het te laat versturen van raadsinfo en het niet tijdig nakomen van afspraken zijn allemaal zaken die wij onacceptabel vinden. En het lijkt steeds erger te worden.

Wij vinden dat dit zo niet kan. Wij vinden dat er meer scherpte moet komen als het gaat om het nakomen van afspraken. En meer gretigheid. Gretigheid in de wil om afspraken met deze raad na te komen.