Zonnevelden, haalbaar en betaalbaar

Er ligt een forse opgave om Losser te verduurzamen. Haalbaar en betaalbaar, zeker voor onze inwoners, staat wat ons betreft in het behalen van de duurzaamheidsdoelen absoluut voorop.

Zonnevelden haalbaar en betaalbaar.

Losser bijt als de eerste van de 4 gemeenten die samen dit beleid hebben gemaakt, het spits af. Losser heeft zich goed verdiept. Wij hebben als Losserse raadsleden hier zelf input aan geleverd. Wat we als VVD belangrijk vinden isdat elk initiatief voor aanleg van een zonneveld gegarandeerd terug komt in onze Gemeenteraad. Wij moeten namelijk altijd een verklaring van geen bedenkingen afgeven. Daarmee kunnen we - om zorg te dragen voor de landschappelijke kwaliteit, haalbaarheid en betaalbaarheid van een concreet plan- aanvullende zaken meegeven. Op die momenten zijn en blijven wij zelf aan zet. Dit kader biedt dan een goed handvat.

Wat rest is een vraag over het proces; het beleidskader is door 4 gemeenten opgesteld, behandeling vindt op verschillende tijdstippen plaats. Hoe gaan we ermee om als dit document in een van de andere gemeenten nog geamendeerd ( gewijzigd) wordt? Wethouder Nijhuis geeft op onze vraag aan dat hij er alle vertrouwen heeft dat de behandeling van dit voorstel, net als in de Losserse Raad, ook in de andere gemeenten op raadsbreed vertrouwen kan steunen.

Janice Meerenburgh (betoog tijdens raadsvergadering 9 april 2019)