VVD Twente wil meer actie van Twente Board

Hoe moet het verder? De regionale overheid (Veiligheidsregio Twente) heeft de handen nu vol aan het in goede banen leiden van de crisis en het verzorgen van de eerstelijns acties in deze crisis. Maar er moet ook naar de toekomst worden gekeken. De Twentse VVD-fracties missen op dit moment een zichtbare rol van de Twente Board. De regie ontbreekt. VVD Twente doet daarom een oproep aan dit Twente Board om de verantwoordelijkheid te nemen die zij tot hun taak zouden moeten rekenen. Daarom hebben wij de volgende brief gestuurd:

VVD Twente roept op: Twente Board, coördinatie is dringend nodig: kom in actie!

Twente doet het goed! Earth is calling Twente, zo noemen we dat ook wel. Twentse bedrijven maar ook kennis- en onderzoeksinstellingen vallen overal ter wereld op door steeds weer met innovatieve en creatieve oplossingen te komen voor maatschappelijke issues. Twente Board (samenwerking ondernemers, onderwijsinstellingen en overheid) is opgericht om dit proces aan te sturen. Zo heeft Twente Board de afgelopen jaren zijn sporen verdiend om Twente op de kaart te zetten. Om de krachten te bundelen. Denk aan de Agenda voor Twente, Regio Deal Twente, waarbij is ingezet op het behouden en aantrekken van Talent voor Twente waarbij techniek het instrument is voor economische, ecologische én maatschappelijke ontwikkeling.

Corona zet de wereld op z’n kop Sinds de wereld op z’n kop staat door de coronacrisis, ziet het speelveld voor de Twentse bedrijven en de kennis- en onderzoeksinstellingen er opeens heel anders uit. Gezondheid van de mensen is het belangrijkste erfgoed. Op dit moment heerst er economische dreiging dat we van welvaart naar een langdurige economische crisis gaan.

De roep om bestuurlijke anticipatie en coördinatie neemt toe De plotselinge wijzigingen om ons heen. De impact op de samenleving en de bedrijven betekent dat er acuut bestuurlijk gereageerd moet worden en vooral geanticipeerd dient te worden op een nieuwe werkelijkheid. Daarbij is voor iedereen een zichtbare leidende, verbindende en coördinerende rol dringend gewenst.

De VVD mist op dit moment deze zichtbare rol van de Twente Board. Twente vraagt juist nu aanvullende acties, anticipatie en coördinatie bovenop de eerste acties in de vorm van een media boodschap van de voorzitter van de Twente Board en een informatiepagina op de site www.twente.com/twente-board met links naar diverse loketten. Het valt ons op dat het verder stil blijft. Dit moet volgens ons anders.

VVD Twente roept daarom de Twente Board op om juist in deze moeilijke tijden voor inwoners en bedrijven, zijn verantwoordelijkheid te nemen om uit deze bizarre crisis te komen!  Waarom? 

* De wereld (ook de Twentse) zal na vandaag niet meer dezelfde zal zijn zoals we die kennen; daarop moet gecoördineerd worden geanticipeerd. Hier ligt een belangrijke taak voor de Twente Board. 

* Het is noodzakelijk dat we juist nu bestuurlijke daadkracht nodig hebben om in te spelen op de dagelijkse praktijk waar onze bedrijven in Twente mee te maken hebben. De roep om hulp en afstemming is groot, naast de nu door de overheid geleverde nood-steun. 

* In het licht van de nieuwe werkelijkheid lijkt HER-PRIORITERING van de te maken keuzes voor de Agenda voor Twente en de bijbehorende Regio Deal Twente een logische stap. Daarvoor is leiding en visie nodig. 

* Omdat werknemers voor hun inkomen afhankelijk zijn van (de continuïteit voor) werkgevers, is een strategische visie nodig voor de groep mensen die dreigen werkloos te worden.

De overheid trekt momenteel alles uit de kast om de ‘Corona brand’ voor Nederland zo goed mogelijk te blussen. Omdat het alle hens aan dek is, roept de VVD in Twente, de Twente Board ook op om nadrukkelijk NU in beweging te komen!  Juist nu is het van het grootste belang om voorbereid te zijn op een gezonde toekomst voor alle inwoners en werkgevers in Twente. Daartoe moet nú zichtbare actie worden genomen, zodat op een gecoördineerde wijze wordt gewerkt om ook na Covid-19 een effectieve en robuuste economische structuur en samenleving te garanderen. Daarbij heeft de Twente Board een belangrijke rol.

9 april 2020

Brief mede ingediend namens onderstaande VVD fracties:

VVD Almelo - Jemy Pauwels

VVD Borne - Leo Graafhuis